Ett demokrati- och Jämställdhetsprojekt på Skäggetorpsskolan i Linköping
Uppdraget: Linköpings kommun och Skäggetorpsskolan startade upp projektet “Jämställd skolgård” där syftet var att utveckla jämställda offentliga miljöer i Skäggetorp som bedöms som särskilt socialt utsatt av polisen. Urban Utveckling var, tillsammans med landskapsarkitekter från URBIO AB, ansvariga för projektledning och genomförande av projektet.
Förhoppningen var att om eleverna själva är delaktiga i att utforma den fysiska miljön, skulle detta också stärka Skäggetorpsbornas vilja att värna om närmiljön samt minska förekommandet av skadegörelse på skolgården. Projektet utgick från dialoger och diskussioner eftersom jämställdhetsfrågor till övervägande del handlar om strukturella utmaningar och problem. 250 elever involverades och metoden genomfördes i flera olika steg.
- Enkätstudie → Riktad till eleverna på skolan.
- Observationer → Över hur flickor och pojkar använder skolgården.
- Diskussioner i klassrummen → Gällande vad jämställdhet är och hur deras drömskolgård skulle se ut.
- Gåtur → Med tjejer från den lokala fritidsgården för att identifiera brister i utemiljön.
Resultat: Projektet resulterade i fysiska förändringar på skolgården tänkta att utgöra okodade miljöer efter elevernas inkomna förslag. Dessutom deltog eleverna i att utforma den nya skolgården för att stärka deras vilja att värna om platsen.