Platsen och människan - en krönika av styrelseordförande Staffan Carenholm

Urban Utveckling är ett kunskapsföretag som analyserar människornas samspel med platsen och den fysiska miljön. Urban Utvecklings medarbetare har särskild kompetens och kunskap om hur människor fungerar, agerar och hanterar de miljöer där man bor och verkar. Företagets samhällsplanerare och geografer analyserar, utreder och utvärderar både planerade och genomförda förändringar i den fysiska miljön. Urban Utveckling kan tillföra viktig kunskap inför ett beslut om förändringar i den fysiska miljön, men även analysera och utvärdera insatser som är genomförda. Det kan ge ett bredare underlag inför ett investeringsbeslut, men även besked om hur gjorda investeringar på bästa sätt bör följas upp. Kunskap om hur människor interagerar med sin miljö, fungerar, trivs och utvecklas, känner sig trygga, tar ansvar för och vårdar kommer i framtiden allt större betydelse för beslut om investeringar i byggnader och i den fysiska miljön. 

Stadsbyggandet blir alltmer komplicerat och utgör en alltmer avancerad sammanvägning av olika faktorer. Det finns inget som går lättare eller snabbare än tidigare. Allt fler aspekter och överväganden ska in i processer och beslutsunderlag både hos kommuner, fastighetsägare, exploatörer och hos byggföretag i samband med nybyggnad eller utveckling av befintliga miljöer. 

Ekonomi, teknik, funktion ska som alltid vägas samman med gestaltning, men en allt viktigare pusselbit är också kunskap om hur människor fungerar, agerar och känner för sina boende- eller andra fysiska livsmiljöer. I en alltmer sammansatt stadsutveckling måste kulturella och sociala aspekter ges en mer framträdande plats i planering, kalkyler och beslutsunderlag. Det är förstås ingen nyhet att sådana aspekter alltid måste finnas med i utveckling och förändring av fysiska miljöer, men det svenska samhället förändras i dag i en takt och i en omfattning som lyfter frågorna ytterligare. 

Urbaniseringstryck och storstadstillväxt med skriande bostadsbrist, socioekonomiska spänningar och integrationsproblematik ger nya förutsättningar. Utanförskap och marginalisering ger fler människor känslan av att sakna företrädare. Behovet av medborgar- och boendedialog ökar.

Miljonprogramsproblematiken växer till en allt större snöboll som vi skjuter framför oss. Kommuner och fastighetsägare som främst koncentrerat sig på teknisk upprustning och energieffektivisering har fått människorna emot sig som ropar efter trygghet, service och en i grunden förändrad livsmiljö. Insatser som inte bygger på helhetsgrepp riskerar att förfelas. 

Vi blir äldre och alltfler äldre bor kvar hemma och vårdas i sina hem, vilket skapar en allt större tillgänglighetsproblematik. Det är lätt att se hur alltfler humanfaktorer förs in i förutsättningarna för planering och utveckling av den fysiska miljön och dess olika platser. 

Varje plats och dess kännetecken är värd en berättelse. Det är något annat än den platsmarknadsföring som innebär införsäljning av en plats eller ett nytt områdes förträfflighet. 

Platser är inte bara ett varumärke utan något som har själ och identitet. Och de som ger platsen och en fysisk miljö dess själ och identitet är de människor som bor på platsen eller på annat sätt nyttjar den. 

Att ta hand om och utveckla platsen skapar alltid värde, inte bara för den som äger en fastighet eller har ansvaret för en plats. Väl omhändertagna platser skapar alltid också ett mänskligt och ett samhälleligt värde.

Staffan Carenholm