Markanvändning

Markanvändning är ett centralt begrepp inom fysisk planering som syftar till människans användning av jordytan för olika ändamål. Markens egenskaper påverkar hur den bör och kan användas. På 1960-talet lagstadgades det kommunala planmonopolet för markanvändningsplaneringen och frågan blev därtill statligt ägd för att skapa enhetlig utformning och kvalitetssäkring av bebyggelse över hela Sverige. Idag regleras markanvändningsplaneringen av Plan- och bygglagen (PBL), som lägger vikt på kommunernas roll i att säkerställa viktiga aspekter av markanvändning inom plan- och byggprocessen.

Källa: Olsson, K., Vilhelmson, B. 1997. Geografiska begrepp och termer. 1. uppl. Stockholm: Natur och Kultur.

Boverket (2023) Plan- och bygglagstiftningens utveckling

Vilka är Urban Utveckling?

Urban Utveckling är en oberoende aktör för social hållbar samhällsutveckling med fokus på attraktivitet och trygghetsfrågor samt samhällsekonomisk nytta. Sedan vi grundades 2005 har vi fokuserat på att stärka platser och områden med socioekonomiska utmaningar.

Vårt erbjudande omfattar analys, utbildning, projekt- och processtöd för olika faser i våra kunders utvecklingsprocess.