Nudging
En nudge eller knuff på svenska speglar termens betydelse. Nudging kan förstås som ”en knuff i rätt riktning”. Nudging som verktyg används för att förändra människors beteende, genom att förenkla för människor att göra rätt val. Inom stadsplanering används konceptet för att förenkla för människor att göra hållbara val när det kommer till transportmedel, sopsortering etc.
Inom nudging är det viktigt att nudge-åtgärderna är transparanta, och inte på något sätt manipulativa eller påtvingande. När man arbetar med nudging arbetar man mot en målgrupp, med förenkling och inramning av information, förändring av den fysiska miljön, val av standardalternativ och genom att dra nytta av sociala normer.
Begreppet har sitt ursprung hos Richard Thaler, Nobelpristagare i ekonomi och Cass R. Sunstein, jurist i Obamaadministrationen.
Källor & Litteraturtips:
Thaler, R. H. Sunstein, C. R. (2008) Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. London: Penguin Books Ltd.
Hansen P. G, Jespersen, A. M. (2013) Nudge and the manipulation of choice: A framework for the responsible use of nudge approach to behaviour change in public policy. European Journal of Risk Regulation, 4(1) 3–28
Lehner, M., Mont, O., Heiskanen, E. (2016) Nudging – A promising tool for sustainable consumption behaviour? Journal of Cleaner Production, 134, 166–177
Mont, O., Lehner, M., Heiskanen, E. (2014) Nudging – Ett verktyg för hållbara beteenden? Stockholm: Naturvårdsverket