Barnkonventionen är sedan 2020 svensk lag, vilket bland annat innebär att barn och ungas rättigheter ska beaktas i beslut som berör dem. Utformningen av förskolegårdar och skolgårdar berör barns vardagliga liv, och i och med den nya lagstiftningen är det än mer aktuellt att involvera barn och unga i utformningen av dessa miljöer.
Urban Utveckling har stor erfarenhet av att föra dialog med barn. Vi har metoder, kunskap och verktyg för att involvera barn och unga i utveckling av skolmiljöer, såväl som boendemiljöer, så att miljön blir trygg, stimulerande och funktionell utifrån deras olika behov.
På uppdrag av Sjöbohem genomförde Urban Utveckling under 2020-2021 en förstudie inför upprustningen av 15 förskolegårdar och skolgårdar i Sjöbo kommun. Förutom att säkerställa att de nuvarande riktlinjerna för funktionalitet, pedagogik och trygghet uppfylls, var det viktigt för Sjöbohem att utgå från barnens perspektiv i utformningen av skolornas och förskolornas utemiljöer.
För att uppfylla de fyra grundprinciperna i barnkonventionen utgick förstudien utifrån barn och ungas perspektiv om vad som är en bra utemiljö i anslutning till skolan och förskolan. Detta genom att barn och unga blev informerade om deras rättigheter, vid observationstillfällen under rasterna, samt genom att de fick komma med förslag och synpunkter på skolgården eller förskolegården under workshoptillfällen. Detta för att uppfylla ett barnrättsbaserat synsätt, det vill säga att barn och unga erkänns, respekteras och skyddas som rättighetsbärare. Tillsammans med den senaste forskningen kring hur barn och unga använder och värderar utemiljöer, resulterade förstudien i ett underlag med förslag på åtgärder inför Sjöbohems modernisering av skolmiljöerna i kommunen.