Push-faktorer

Push-faktorer kan förklaras som faktorer som påverkar individer i deras beslut om att flytta från sin nuvarande bostad. Dessa faktorer kan ses som negativa, bortstötande och som talar för en ovillighet att bo kvar på den nuvarande platsen. En merpart av push-faktorer kan tala för att flytten är framtvingad, då man flyttar från något som påverkar sin boendesituation negativt.

Push-faktorer kan se olika ut för olika människor, men brukar delas in i 3 generella kategorier: miljömässiga, kulturella och ekonomiska. Ekonomiska faktorer brukar vara de starkaste och viktigaste faktorerna när ett beslut om att flytta tas, och kan exempelvis handla om större möjlighet till arbete och bostad på platsen. Kulturella faktorer kan handla om regler och normer på platsen, så som religiösa eller politiska motsättningar. Miljömässiga faktorer kan i sin tur handla om naturkatastrofer eller dylikt på nuvarande platsen. Push-faktorernas intensitet kan variera med avståndet på flytten och kan vara starkare desto längre avstånd på flytten. Exempelvis krävs det vanligtvis mer och starkare faktorer vid en internationell flytt än vid en regional eller nationell flytt.

Se även pull-faktorer 

Källa: Lee, Everett S. 1966. A Theory of Migration. Demography 3(1): 47-57.                                                   Östman, Peter. 2010. Geografi 1 och 2. 3. uppl. Stockholm: Liber AB.

Att arbeta med Push-faktorer

Bostadsområden med socioekonomiska utmaningar har ofta höga nivåer av omflyttningar. Genom att förstå ett områdes push-faktorer, kan aktörer arbeta strategiskt och långsiktigt med att motverka omflyttningar.  

Urban Utveckling arbetar med att analysera och förstå platser med socioekonomiska utmaningar. Läs mer om hur vi gör detta!

 

Områdesutveckling

Urban Utveckling arbetar med att analysera hur livsmiljöers fysiska förutsättningar, potential och utvecklingsmöjligheter kan förändras för att främja trygghet, trivsel och attraktion.

Sociala Analyser

Urban Utveckling arbetar med analysera och kartlägga kommuner, områden eller platsers sociala värde, förutsättningar och utvecklingspotential.